Přechod na syrovou stravu neboli raw food v chladném podzimním období?

23.11.2016 19:59

Přemýšlíte o tom, že byste se rádi stali vitariánem, stravujícím se syrovou stravou neboli raw food? Ale stále čekáte na ten správný čas? Nebo jen nevíte, jak přesně s raw food stravou začít? Hledáte nějaké tipy a rady, které by Vám dodali trochu odvahy k uskutečnění tohoto kroku? Přátelé z webu Vitalvibe.cz pro Vás mají několik tipů, které byste při přechodu z klasické, převážně vařené, stravy mohli ocenit a využít. Také Vám poradí, jak to jde i v těchto chladných měsících.

Raw food. Pojďme si nejdříve význam tohoto pojmu stručně připomenout. Raw food, syrová strava nebo také vitariánství je způsob stravování, který spočívá ve snaze potraviny co nejméně a nejšetrněji upravit s cílem zachovat v nich co nejvíce jejich přirozených živin. To, co živiny při přípravě jídla znehodnocuje a ničí, je hlavně tepelná úprava, tudíž ji vitariánství ze svých kuchařských postupů vyřadilo.

Maximální teplota, při které jsou pokrmy připravovány, nepřekračuje hranici 42–45°C. Mezi oblíbené a šetrné postupy patří například klíčení, sušení, mražení, mixování, odšťavňování a další. Veškerá potrava je v čisté přírodní podobě, bez přidaných barviv, konzervantů či jiných chemických látek. Samozřejmostí je, že se jedná pouze o rostlinnou stravu tedy o raw veganství.

Jistě jste se již setkali s názorem, že ideálním obdobím pro přechod na vitariánství je jaro a léto. S tím nemůže nic jiného než souhlasit. Příroda je k člověku v tomto pololetí velmi štědrá. Kvete, plodí a nabízí nespočet možností, jak se stravovat pestře, barevně a hlavně živě. Lidské podvědomí v tomto období navíc nevyhledává způsoby, jakými lze tělo prohřát zevnitř, protože to na rozdíl od zimy nepotřebuje. Léto však sotva skončilo a jaro ještě rozhodně není za dveřmi, avšak pokud jste se rozhodli přejít na syrovou stravu, není na co čekat.

Začněte postupně
Netvrdíme, že není možné stát se vitariánem přes noc. Mnohem přijatelnější pro vaše tělo i mysl však bude postupný přechod. Zařazujte do svého jídelníčku každý den více syrových, nezpracovaných potravin a omezujte tepelně upravené pokrmy.

Někdo se vydává cestou dvoudenního půstu, po kterém přejde rovnou na raw stravu. Během půstu je nutné pít velké množství vody nebo zeleninových šťáv, aby se tělo očistilo a připravilo na nový start. Jedná se však o velmi individuální záležitost. Každý lidský organismus je jiný a má jiné potřeby. Jezte tak, jak to cítíte a jestliže cítíte, že začnete právě dnes a rovnou naostro, pak směle do toho!

Překonání počáteční krize
Vaši vitariánskou cestu vám pravděpodobně hned z jejího začátku zkříží krize. To je však zcela normální jev, proto se nenechejte odradit. Tělo se v této první fázi čistí od toxinů, které se v něm za předešlá léta klasického stravování usadily. Průběh detoxikace je opět individuální. Typická je nevolnost, únava, zimomřivost a objevit se může také vyrážka. Organismus se však během několika dnů či týdnů dostane do rovnováhy a vy se budete cítit plní nové energie. Celému procesu můžete napomoci konzumací velkého množství vitamínů a minerálů z čerstvého ovoce a zeleniny.

Tip: Přečtěte si rozhovor s Honzou Petrem z Vitalvibe o jeho přechodu a začátcích na raw food.

Zahřejte se v chladných dnech
Je přirozené, že v tomto období sáhnete raději po polévce než po salátu. Nenechejte se zastrašit mýtem, že si tento pocit vnitřního tepla na raw stravě nebudete moci dopřát.  Svoji raw polévku si můžete připravit například z kombinace sezónní dýně a mrkve, které společně s kořením a vodou zahřátou maximálně na 42–45°C společně rozmixujete. To nezní úplně studeně, co myslíte? Tato teplota na prohřátí vnitřních orgánů bohatě stačí. Existují také takzvané „zahřívací potraviny“ jako například kardamom, skořice, zázvor nebo kurkuma. Pokud některé z nich přidáte do své polévky, pocit tepla máte zajištěn. Zvolíte-li kurkumu, nezapomeňte jí zkombinovat s pepřem. Ten totiž její účinky aktivuje. Kardamom se používá jako sladké koření, v kombinaci se sladkostmi se totiž startují jeho zahřívací účinky. 

 

Tip: Zkuste novinku na Vitalvibe - Kakao s cordycepsem a chilli, krásně vás prohřeje a díky obsahu cordycepsu i dodá energii.

 

Vhodné kombinace potravin
Stalo se vám někdy, že jste si v kavárně objednali krásně vypadající raw dortík, ale po jeho snězení vám bylo těžko? Kombinace velkého množství tučných ořechů, kokosového oleje a ovoce je pro žaludek velmi těžká na strávení a ne každému udělá dobře. Mnoho lidí kvůli takové zkušenosti na raw stravu zanevře, aniž by věděli, že takovéto kombinace ani zdaleka nejsou to, co tvoří základ vitariánského jídelníčku. Raw dortíky jsou sice skvělé, o mnohem zdravější než klasické zákusky, avšak i u nich stejně jako u jiných dortů platí pravidlo „všeho s mírou“. Základ pyramidy raw jídelníčku by měly tvořit ty nejjednodušší kombinace zelené listové zeleniny s ovocem. Čím jednodušší, tím lepší na trávení.

Velmi důležité jsou i omega-3 a 6 mastné kyseliny a kvalitní bílkoviny obsažené v  oříšcích a semínkách.  Před jejich konzumací je namočte a poté nechejte naklíčit. Vzbudí se v nich život, aktivují se enzymy a zvýší se obsah železa a hořčíku. Jako bonus budou i lépe stravitelné. Nezapomínejte používat také oleje. My ve Vitalvibe preferujeme kokosový a za studena lisovaný řepkový olej.

Pokud jste sportovci a máte pocit, že vám raw strava neposkytuje dostatek bílkovin, můžete zařadit nějaký z raw proteinových prášků. Ve Vitalvibe doporučujeme proteiny od značky Sunwarrior, která při výrobě používá jen ty nejkvalitnější suroviny.

Bio potraviny v zimě, supermarkety a další otazníky
Možná si teď klepete na čelo, copak v zimě u nás roste nějaké ovoce? Máte pravdu, neroste. Můžete si však nakoupit například zásobu zimních jablek, která jestliže dobře uskladníte, přečkají s vámi celé toto chladné a neúrodné období.

Pokud možno, nečiňte tak v supermarketech. Potraviny nakupujte způsobem, který vám zaručí kvalitu. Ideálním řešením pro doplnění žádoucích živin v průběhu celého roku jsou superpotraviny. Ty se od běžně kupované stravy odlišují především vyšší koncentrací a komplexním složením různých zdraví prospěšných látek, jakými jsou vitamíny, minerály či antioxidanty.

 

Pozn.: Zdroj článku Vitalvibe.cz. Článek na webu www.syrova-strava.cz uveřejněn se svolením autora.

 

Zpět

 
 

Reklama:

© 2012-2017 Syrová-strava.cz - všechna práva vyhrazena.